De timajo's op Borneo

Jungle, Kinabatangan rivier

22 augustus

We zijn rond half 1 opgehaald door Gert, die ons van alles verteld over het leven hier en zijn leven in de jungle.

Het resort ligt in beschermd gebied en we moeten ons dan ook eerst registreren voor we erin gaan.

Het dorp waar het resort onder valt ligt aan de Kinabagantan rivier, de langste rivier van Borneo, dwars door het regenwoud.

Hier is bij de mensen langzaam het besef gekomen dat men het regenwoud moet beschermen in plaats van te vernietigen.

De dorpelingen verrichten tezamen met de resorteigenaren en het wereldnatuurfonds (wat hier een vestiging heeft) veel goed werk om de mensen het besef bij te brengen wat een uniek gebied men hier in leeft.

Na een rit van bijna 2 uur, komen we uiteindelijk bij het resort aan, dat wil zeggen onder aan de trap van het resort. Even de trap op en we zijn er........let wel: een trap van 538 treden moeten wij op !

Gelukkig wisten we dit van te voren en hebben we een groot deel van onze bagage achter gelaten in ons vorige hotel en hebben we slechts 2 kleine tassen mee.

Al met al toch een behoorlijk klim. Door het regenwoud en met vochtige tropische temperaturen.

Boven stond gelukkig een koud drankje op ons te wachten.

En wat een uitzicht hebben we hier, je kijkt uit over het regenwoud en over de rivier.

Dit is het echte Borneo, overal waar je kijkt is regenwoud, al verteld Gert ons wel dat voor hij daar kwam er nog veel meer van die grote woudreuzen stonden, maar dat er destijds veel illegale houtkap plaatsvond en daardoor veel grote bomen zijn gesneuveld.

Nog dezelfde middag dalen we de trap weer af voor onze eerste boottocht over de rivier.

In Afrika gaat men op zoek naar de Big 5 als men wild wil spotten, ben benieuwd wat wij te zien krijgen.

Het begint al goed, na zo'n 5 minuten hebben we al een krokodil in het vizier.

Vervolgens zien we zo'n 5 a 6 grote neushoornvogels over ons heen vliegen, ze zijn groot !

Weer een stuk verder zien we 2 verschillende soorten groepen met Makaken, een longtail en een pigtail makaak. Deze komen heel dicht aan de oever en storen zich niet aan onze boot.

Weer wat verder zien we de beroemde neusapen weer, dit keer zijn het er heel veel. Ze springen met grote sprongen van boom naar boom, heel mooi om te zien.

Het volgende dier wat we zien is een slang, helemaal zwart met gele strepen, hij hangt pal boven onze boot in een tak.

Weer verder zien we een hele grote varaan, terwijl ondertussen weer een andere neushoornvogelsoort over ons heen vliegt met een hoop kabaal.

We worden gewezen op een vogeltje zwart met blauw heel mooi King Fisher noemen ze hem, maar te snel voor ons om op de foto te zetten.

Verder zien we nog meer apen, nog meer neusapen en vogels, het houd niet op.

Als klap op de vuurpijl zien we op de weg terug nog een oran oetang, die een nest aan het maken is.

Wauw, wat hebben wij veel gezien.

Tevreden gaan we weer terug naar het resort en klimmen we weer hijgend en puffend de 538 treden op. ( wat in het pikkedonker best wel eng is)

's Avonds in het restaurant zien we weer andere beestjes, insecten, en nog eens insecten, Reuze grote nachtvlinders, zo groot als je hand, sprinkhanen en van alles wat kruipt en vliegt.

Moe maar voldaan gaan we om negen uur naar ons bedje toe.

anja

genoten van jullie reisverslag ik twijfel zo dat of toch afrika