De timajo's op Borneo

Kinabatangan rivier, afscheid van Borneo

23 augustus

Vanochtend maken we een tocht door de jungle van zo'n twee uur.

De gids laat ons allerlei planten en bomen zien en we komen ook een boomslangetje tegen.

Verder zien we vleesetende planten en vooral veel natuur en mooie uitzichten.

Als we weer terug zijn en aan een drankje zitten zien we een grote adelaar landen op een tak niet ver bij ons vandaan, verder komt er een grote schilpad voorbij en zien we een mango aap in de boom slingeren.

Gert vertelt ons dat hij vrijwel alle wilde dieren die op Borneo leven al eens op het resort heeft gehad, Oran Oetangs ziet hij heel vaak, maar hij heeft ook wel eens een luipaard in de tuin gehad.

En natuurlijk heel veel slangen en schorpioenen ( ach wat jammer, dat we die nou net gemist hebben ;-) )

's Middags gaan we nog een keer de boottocht doen.

Weer is het heel mooi, maar we zien minder dieren als de dag ervoor.

Zo zie je maar, je moet ook een beetje geluk hebben.

Bij terugkomst voor de laatste keer de 538 treden beklommen en daarna nog lekker gegeten en gedronken.

Dit was Borneo, we gaan nu weer verder naar de oostkust.

We vliegen vanaf Sandakan via Kuala Lumpur naar Kota Bharu om daar weer in een heel andere wereld te stappen.

Je hebt mensen die naar Borneo gaan en alleen maar Kuching en Kota Kinabalu aandoen.

Ik denk dat je dan niet het echte Borneo te zien krijgt. Natuurlijk zie je wel een deel en ook die plekken hebben hun charmes en zijn mooi, maar er is daar al veel verwesterd en alles is modern en van alle gemakken voorzien.

Het deel rond de Kinabatangan rivier, waar wij zaten heeft dat allemaal niet, geen tv, geen internet, slecht gsm bereik, eigenlijk niet, geen winkels, geen brommers, weinig auto's,geen benzinepompen, onverharde wegen en vooral veel, heel veel natuur.

Als je dit deel niet bezoekt, heb je echt heel veel gemist !!