De timajo's op Borneo

Toch nog een verhaal, laatste dag

Toch nog een laatste update vanuit Maleisië.

We zitten nu op het vliegveld en hebben wat tijd over, dus kan ik nog even kwijt wat we de laatste dag nog hebben gedaan.

We hadden nog een volle dag en geen zin om zomaar wat te hangen, dus zijn we naar de Batu Caves gegaan, dat zijn grotten die net buiten Kuala Lumpur liggen.

Het is een heel complex van 33 grotten, waarvan er twee bezichtigd kunnen worden,

Een grot wordt als tempel gebruikt en de andere grot is zo'n 5 km diep, waarvan een deel alleen bereikbaar is voor natuuronderzoekers.

Het eerste deel is wel toegankelijk met een gids en dat deel hebben wij bezichtigd.

Wel eerst even getwijfeld want in de grot leeft heel veel ongedierte, waaronder veel kakkerlakken, die komen namelijk op de stront van de vleermuizen af.

Toch maar zo stoer geweest om het toertje te boeken en hup daar gingen we het donker in.

We kregen allemaal een zaklamp mee, maar we mochten niet omhoog schijnen, daar kunnen de vleermuizen niet tegen. Je hoorde wel dat er heel veel vleermuizen zaten en tegen het plafond zag je ook wel veel vleermuizen zitten.

Na zo'n tien meter wees de gids ons al op een rots waarop honderden kakkerlakken zaten, yugh, Op het pad waar we liepen zaten er gelukkig niet zo veel.

We zagen verder hele grote spinnen, een slang, duizendpoten en natuurlijk stalagmieten en stalagtieten (schrijf ik dit goed ? ) We eindigden bij een soort opening waar je een mooi uitzicht had. Daarna dezelfde weg weer terug en na een klein uurtje stonden we weer in het daglicht.

Leuk om gedaan te hebben. Tim vond het een beetje eng, omdat het zo donker was.

Na de grotten zijn we weer even naar de Central Market gegaan voor een laatste keer bij de knabbelvisjes en nog een keertje die lekkere rendang.

Daarna nog wat gedronken bij het Hardrock Cafe en toen in de taxi naar het vliegveld, waar we nu dus zitten te wachten tot we vertrekken.

Groetjes de Timajo's