De timajo's op Borneo

Sandakan

Heheeeeeeeeeeeeeeee, we hebben weer internet, in ieder geval vandaag, ik weet niet of we op het eiland internet hebben, daarom nu even een update zonder foto's, de rest volgt later.

20 augustus 2011

Na een korte vlucht van een half uurtje kwamen we aan in Sandakan.

Hier lijkt voor ons wel het echte Borneo te beginnen. Het valt meteen op dat het hier veel rustiger is en ook veel groener.

We werden opgehaald door de chauffeur van ons nieuwe onderkomen. En wat voor een onderkomen. Het ligt dus echt in het regenwoud. We hebben een soort houten hut tussen de begroeiing en we kijken uit over het regenwoud. Wat een uitzicht !

Maar de hut heeft wel allerlei gaten en kieren......als daar maar niets doorheen komt ! We krijgen al een spuitbus met insectenspray standaard bijgeleverd.

Ook heeft de hut een zogenaamde open douche, dus je doucht in de buitenlucht, tussen alle jungle geluiden.

Er is hier ook verder niets in de wijde omtrek, dus we moeten hier ook blijven.

Na een simpele maaltijd met rijst en Tim patat met kippenpootjes, gaan we naar onze hut. Het is donker en overal hoor je de geluiden van de jungle.

Gelukkig hebben we een klamboe om ons bed, dus die hebben we zo eromheen gepropt, dat er volgens ons geen insect (of wat anders) meer bij ons kan.

We hebben de nacht dan ook overleefd zonder insecten, wonder boven wonder heb ik wel een stuk of 10 bultjes op mijn been, rara....Het kan ook al eerder gebeurd zijn, dat weet ik niet.

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Sepilok, hier bevindt zich het grootste Oran Oetang Centrum ter wereld. Hier hebben we eerst een film gezien over wat ze allemaal doen om de apen weer terug in de natuur te krijgen. Daarna gaan we verder het woud in en komen we op een plek waar degene die nog niet zelfstandig kunnen leven worden bijgevoerd, eigenlijk net als bij het andere centrum, alleen is het hier groter en professioneler. Ook erg toeristisch, het is er erg druk.

We lopen een stukje verder als daar opeen een oran oetang van 7 jaar oud ( wordt ons verteld) op 2 meter van ons af komt zitten. Je mag niks doen en niet dichterbij. We krijgen de kans om mooie foto's van heel dichtbij te maken.

Daarna zijn we al snel weer weggegaan, wij vinden het te druk met toeristen hier.

We hebben daarna een wandeling gemaakt door het Rainforest Discovery Centre, een gedeelte waar vele neushoornvogels en andere vogelsoorten leven, maar ook apen en ook oran oetangs kun je hier tegen komen, dat zijn dan degene die in het wild leven.

We hebben ongeveer 2 en half uur rondgelopen, maar geen beest gezien, alleen insecten.

Wel een mooie wandeling, dat wel, maar ook erg heet.

Op het eind zien we nog twee spelende eekhoorntjes en dat was al het wild wat we gezien hebben.

Nu zijn we weer terug bij onze jungle hut.

Morgen worden we opgehaald door Gert, een Belg die een resort heeft nog dieper in de jungle op zo'n beetje150 meter hoogte, daar gaan we twee riviercruises maken en een jungletocht.